1 Απριλίου 2015

Παιδί και τηλεόραση

Κατηγορία: Παιδί

 

Είναι γεγονός ότι η τηλεόραση διευρύνει τις εμπειρίες του ατόμου και ειδικότερα του παιδιού. Η τηλεόραση έχει επίσης τη δυνατότητα να παρέχει την ίδια γνώση και πληροφόρηση με την ίδια λίγο πολύ αμεσότητα σ' όλο το τηλεοπτικό κοινό. Τα άτομα βλέποντας τηλεόραση αποκτούν ευρύτερες γνώσεις και εμπειρίες για ένα κόσμο πολύ πιο πλατύ από εκείνο που γνωρίζουν και ζουν καθημερινά. Τα παιδιά μαθαίνουν για γεγονότα, καταστάσεις, εμπειρίες και φαινόμενα, τα οποία θα ήταν δύσκολο να τα ζήσουν άμεσα. Θετικές επίσης μπορεί να είναι οι επιδράσεις της στην ψυχαγωγία του κοινού και ειδικότερα στη μόρφωση και στην ενημέρωση. Η τηλεόραση μπορεί να βοηθήσει τον ενήλικα και το παιδί να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να αποκτήσουν γνώσεις, άγνωστες μέχρι τότε για αυτούς, ενώ αποτελεί το βαρόμετρο στην αυξομείωση του πολιτιστικού και μορφωτικού επιπέδου του λαού.

Η τηλεόραση έχει όμως και αρνητικές επιδράσεις. Επιστημονικές μελέτες εδώ και αρκετές δεκαετίες προσπαθούν να αφυπνίσουν τους γονείς για τις επιπτώσεις που έχει η πολύωρη παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων στην υγεία των παιδιών. Αρχικά το βάρος είχε δοθεί στον περιορισμό της βίας και του σεξουαλικού περιεχομένου των προγραμμάτων, αλλά εσχάτως το βάρος έχει πέσει στην επίπτωση που συνεπάγεται η σωματική αδράνεια και η ψυχολογική επίδραση εξαιτίας της τηλεόρασης πχ. παχυσαρκία , αντικοινωνική συμπεριφορά, χαμηλή απόδοση στα μαθήματα, άγχος, υπερκινητικότητα, διάσπαση προσοχής, μείωση φαντασίας και ενδιαφέροντος.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ


Απενοχοποιώντας την τηλεόραση και αναγνωρίζοντας τι αναζητούν τα παιδιά στις διάφορες εκπομπές ώστε να τα βοηθήσουμε πιο ουσιαστικά να μη γίνονται «τηλεοπτικά θύματα». Αυτό μπορεί να γίνει:


• Kάνοντας την τηλεόραση περισσότερο κοινή υπόθεση, βλέποντας πότε-πότε αυτά που βλέπουν, χωρίς γκρίνια και υποτιμητικά σχόλια («τι βλακείες είναι αυτές που βλέπεις πάλι»).


• Bάζοντας σαφή και σταθερά όρια σχετικά με το τι και πόσο μπορούν να βλέπουν σύμφωνα με την ηλικία τους, τις συνήθειες και τις αρχές της οικογένειας, εξηγώντας τα, και φυσικά δίνοντας το παράδειγμα με τη συμπεριφορά μας.


• Φροντίζοντας να είναι κλειστή η τηλεόραση κατά την διάρκεια των γευμάτων.
• Αναγνωρίζοντας και υποστηρίζοντας τα παιδιά στην ικανοποίηση των ζωτικών τους αναγκών για παιχνίδι, κίνηση, ερεθίσματα των αισθήσεων, αυτονομία και συνομήλικη συντροφιά.

 

Συμπερασματικά:

Σίγουρα η ενασχόληση με την τηλεόραση, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, έχει θετική επίδραση σε διάφορους ψυχολογικούς τομείς των παιδιών. Βελτιώνουν τον ιδεασμό, την φαντασία και την  δημιουργικότητα, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο και προσφέρουν πηγή πληροφοριών και γνώσεων, οξύνουν τις αντιληπτικές ικανότητες, την μνήμη και άλλες γνωστικές δεξιότητες.

Ποιές είναι όμως αυτές οι συνθήκες?

Σίγουρα δεν μιλάμε για πολύωρη, παθητική και με ακατάλληλο περιεχόμενο ενασχόληση. Η συνιστώμενη ημερήσια παρακολούθηση είναι 1 με 1½ ώρα. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στο περιεχόμενο αυτών που παρακολουθούν τα παιδιά, το οποίο θα πρέπει να είναι στοχευμένο και δημιουργικό.

Κάρμης Ν. Χρήστος

Ψυχολόγος

Συνεργάτης του Κέντρου Ειδικής Αγωγής Εκκίνηση

 

 

Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Στείλτε το σχόλιό σας

reload